top of page
  • תמונת הסופר/תEyal

5 שפות האהבה

במשך שנים הכרתי את המושג "5 שפות האהבה" וגם ידעתי מה הן, אבל כשקראתי את הספר, מאת גארי צ'אפמן, גיליתי המון דברים חשובים ומדהימים. ארצה לשתף איתכם חלק מהם כאן :)


המטאפורה הכי חשובה בספר היא זו של שפה. אם הפוסט הזה היה כתוב בסינית, לא משנה כמה משמעות הייתה בו, לא הייתם מבינים, כנראה. גם אם הייתי אומר לכם, למשל "אני אוהבת אתכם". כך, לפעמים אנו מביעים אהבה בכל מעודנו, אבל אם אנו מביעים אותה בשפה שלא מתאימה לזו של מושא אהבתנו, היא לא תתקבל כמו שהיינו רוצים. יש 5 שפות אהבה: מגע, מילים חיוביות, מתנות, זמן איכות ומעשים של שירות. לכל אחד מאיתנו יש שפה עיקרית שבה הכי משמעותי לנו לקבל אהבה.

בספר הוא אומר שלכל אחד מאיתנו יש "מיכל אהבה". כשהוא מלא אנו מרגישים אהובים, בטוחים בעצמנו ופנויים לדאוג לאחרים, ולהפך. השפה העיקרית היא הדרך הכי טובה למלא אותו. אם השפה האחרונה שלי היא מתנות והראשונה היא מגע, אז יד על הכתף תגרום לי להרגיש אהוב יותר מאשר מכונית במתנה.

לפי הספר, לפעמים זוגות מתאהבים כשבני הזוג מדברים 'במקרה' את שפת האהבה אחד של השנייה מכורח הנסיבות ואז כשהנסיבות משתנות והם חדלים, מתחילים להתעורר קשיים במערכת היחסים. אהבה אמיתית, לפי הספר, אינה ההתאהבות היצירית, ההורמונלית והאובר-רגשנית של 'ירח הדבש' הראשוני. אהבה אמיתית יכולה לקרות רק בסוף ירח הדבש מתוך בחירה מודעת לאהוב לפי שפת האהבה של האחר, גם אם זה לא תמיד מסתדר לנו בראש.

כמו בשפות אמיתיות, לכל שפת אהבה דיאלקטים וניבים שונים שהאדם עלול להעדיף.

שפת אהבה 1 - מגע: מצחיק לציין זאת אבל הרבה גברים מניחים שזו שפת האהבה שלהם בגלל תשוקתם העזה לסקס אך הכוונה כאן היא לא בהכרח ליחסי מין, אלא למגע בסיסי כמו: יד על הכתף, ליטוף, משחק בשיער, חיבוקים, החזקת ידיים, עיסוי וכו'.

שפת אהבה 2 - מילים חיוביות: השפה הזו מתחלקת לכמה סוגים. מילות עידוד בנוגע לאתגרים ולחלומות שלנו, כמו: "את יכולה לעשות את זה!", "קטן עליך!", "את תהיי ממש טובה בזה, רק עוד קצת!" וכו', מחמאות כלפי האדם או כלפי הדברים שהוא עושה והדרך שבה הוא עושה אותם, ושפה עדינה, מתחשבת ושקולה. אה וכמובן, "אני אוהב/ת אותך" ;)

שפת אהבה 3 - נתינת/ קבלת מתנות: אם אתם בררנים בנוגע למתנות שאתם מקבלים... זו לא השפה שלכם ;) כמו ש'אנשי המגע' אוהבים מגע, כך אנשי מתנות אוהבים מתנות, באופן כללי. מה שחשוב להם היא המשמעות מאחורי המתנה, שהיא: שחשבנו עליהם, שהשקענו מאמץ, והמתנה מהווה בשבילם ביטוי פיזי לאהבה שלנו אליהם. חדשות טובות, לא אכפת להם מהמחיר P: מתנה יכולה להיות קנויה אך יכולה להיות גם משהו שהכנו או מצאנו, כמו פרח. משמעות אפשר להוסיף גם מילולית: אמא אומרת לבנה "תראה איזו אבן מיוחדת מצאתי, אני נותנת לך אותה כי אני אוהבת אותך וכי אתה חזק כמו סלע!".

שפת אהבה 4 - זמן איכות: מה שהכי חשוב לאלה שזמן איכות היא השפה העיקרית שלהם היא שנהיה ל ג מ ר י איתם, 'תשומת לב לא-מפוצלת'. אל תציצו בפלאפון כשהם פותחים בפניכם את הלב. ואכן, זהו הדיאלקט הראשון - שיחות איכות. חשוב להם לשמוע ולספר מה אנחנו מרגישים וחושבים, עכשיו או במשך היום. דיאלקט שני הוא - פעילויות איכות. פעילויות איכות היא כל פעילות שלפחות אחד מהזוג אוהב, והם מהווים הזדמנות להתגבש, לחוות משהו ביחד, ליצור זיכרון משותף וכמובן - משהו לדבר עליו אחר כך - מה הרגשנו וחשבנו בזמן הפעילות.

שפת אהבה 5 - מעשים של שירות: כן, יש אנשים שאפילו אם נקנה להם מתנות, נעשה להם מסאג' ונגיד להם שהם מדהימים - הם ירגישו יותר אהובים אם נעשה בשבילם דברים כמו: להכין ארוחה, לעזור להם בשיעורי בית/ פרוייקט, כביסה, לנקות, לסדר את הגינה וכו'.

איך למצוא את השפת האהבה שלנו או של אדם אחר: א. איך האדם מביע אהבה? השפה שאנו בוחרים כשאנו רוצים להביע אהבה היא רמז טוב לשפה שלנו.

ב. על מה האדם מתלונן? "אני לא מכירה אותך! אנחנו אף פעם לא מדברים!" אומרת אישה ששפת האהבה שלה היא 'זמן איכות/ שיחות איכות' לבן זוגה.

ג. מה האדם מבקש? "תשחקי לי בשיער, אמא" אומרת ילדה ששפת האהבה שלה היא מגע.

ד. בלי מה לא נוכל להסתדר? כולנו אוהבים שמחמיאים לנו וקונים לנו מתנות אבל איזו שפה, אם נוריד אותה, לא תשאיר שום סיכוי לאהבה מבחינתכם?

לפעמים תקופות ומצבים מסויימים עלולים להעלות שפה מסויימת לראש סדר העדיפויות אבל השפה העיקרית נשארת קבועה וחשובה מכולן. אדם שאיבד מישהו קרוב תמיד ירצה חיבוק, אמא עסוקה תמיד תעריך עזרה וספורטאים תמיד יאהבו מסאג'ים.

*** הסרטון מפורט יותר וכולל המון דוגמאות שעוזרות להבין, המאמר מקוצר בשביל לשמור על אורך קליל שלא יפחיד אנשים P:

מקווה שנהניתם ושקיבלתם רעיונות והשראה. אם אהבתם, תעשו לייק לסרטון ולעמוד שלי ובקרו באתר למלא תוכן חינמי: סרטונים, מאמרים, המלצות, ספרים שכתבתי ותרגמתי ועוד...

תודה לכם ונתראה בשבוע הבא! ;)

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page